Blablabla

Saturday, February 20, 2010

Silang Budaya????

Ayoooooooo....
Right now is 2.50 in the morning and i still awake..Emm, bukannya apa nak cari maklumat pasal assigment silang budaya..Dapat pulak tajuk "Masyarakat Melayu", agak mencabar la jugak...cari punya cari, i'm found something in Scribd, one of my favourite sources..Kebetulan, aku dapat tajuk "Peranan Keluarga dan Masyarakat Dalam Proses Sosialisasi Dan Pembudayaan". See, how i gonna find this such things??
Terklik la pulak maklumat tentang "Pembudayaan" (agak bersesuaian dgn tajuk aku..hehe..) buku bertajuk "Institusi keluarga menghadapi Cabaran Alaf Baru". Then when i read about that, terdapat 4 proses dalam pembudayaan masyarakat melayu :
I) Kepatuhan dan ketaatan iaitu mendengar kata ibu bapa.
II) Pemindahan pengetahuan dan kemahiran yang berkaitan dengan penglibatan dalam tugas2 rumah tangga.
III) Latihan pengasuhan
IV) Latihan pencapaian
Bila dibaca..buku ini amat bagus dan begitu banyak mengupas isu2 berkaitan dengan keluarga. Seperti pembudayaan di atas, banyak membawa kepada bagaimanakah acuan seorang anak apabila dewasa kelak. Aku tertarik untuk mengupas tentang kaedah disiplin untuk mengawal anak2 iaitu :
I) Mencegah anak2 daripada memikir atau melakukan keinginan yang mendatangkan kemudaratan.
II) Menegur dengan lembut tanpa melibatkan emosi serta tidak menggugut atau menakutkan dengan hukuman.
III) Menakutkan dengan balasan dosa, neraka dan kemurkaan Tuhan, unsur2 yang menimbulkan ketakutan, seperti objek/suasana tertentu, atau balasan daripada kuasa luar seperti pantang larang.
IV) Menggugut dengan hukuman fizikal.
Persoalannya, sejauh manakah keberkesanan disiplin ini sekarang??
Alangkah bagusnya jika disiplin ini berkesan dalam mengawal tingkah laku anak-anak. Ramai ibubapa yang terlepas pandang akan perkara ini. Sememangnya gaya asuhan dulu lebih efektif berbanding sekarang, cuma, anak-anak lebih mudah untuk terjebak dalam perkara yang tidak sihat..

So, apa peranan kaunseling??

Emm..mungkin ramai yang menunding jari..

APA GUNA KAUSELOR DI SEKOLAH???SEKADAR DUDUK GOYANG KAKI JERRRR KE?????

sedih untuk mengenang keadaan ini...salah acuan anak-anak bukan 100 % salah si bahu seorang kaunselor mahupun cikgu..Akar umbinya..

Ibubapa sebenarnya yang menjadi pendorong utama terbentuk baik mahupun buruk seorang anak itu..Sedikit info tentang temperamen seorang kanak-kanak :

I) Kanak-kanak mudah (Easy Children) ialah kanak-kanak yang tenang, gembira, pandai menyesuaikan diri dan tidak mudah kecewa.

II) kanak-kanak yang susah (Difficult Children) ialah kanak-kanak yang cerewet dan takut situasi melibatkan org baru.

III) kanak-kanak yang lambat reaktif (Slow To Warm Up Student) kanak-kanak yang kurang aktif, serta cerewet serta bertindak secara negatif kepada suasana yang baru.

Huhhh..seronok jika berhujah tentang senario ini..Ibubapa seharusnya tahu apakah jenis perangai anak-anak mereka dan dari situ la mulai membentuk sedikit demi sedikit dengan memberikan galakkan dan bimbingan yang membina...Bak kata org..

"MELENTUR BULUH BIARLAH DARI REBUNGNYA.."
Jangan pula nanti, buluh sudah tua dan pandai pijak kepala masa tuuuu...

"MENYESAL DULU PENDAPATAN, MENYESAL SEKARANG TIADA GUNANYA..." Hehhehhe..

Renungkanlahhh...

Emm..gonna stop right now, see u then...daaaa

No comments:

Post a Comment